Wednesday, April 20, 2011

Peristiwa Yang Dianggap Fantasi Dalam Peristiwa Mikraj..

Israk adalah perjalanan Nabi Muhammad pada malam hari dengan menaiki buraq bermula dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjid Al-Aqsa di Baitul Maqdis.

Mikraj pula adalah naiknya Nabi Muhammad ke langit dari Masjid Al-Aqsa ke Sidratul Muntaha.

Menurut Ibnu Al-Qayyim, Rasulullah diperjalankan dengan jasadnya dari Masjidil Haram ke Baitul Maqdis dengan menunggang buraq ditemani oleh Jibril. Ketika berada di Baitul Maqdis, Baginda singgah menunaikan solat bersama para nabi. Kemudian Baginda diangkat ke langit pada malam itu juga ke langit dunia. Jibril meminta agar pintu langit dibuka lalu dibukakan untuk mereka.


Peristiwa

Maksud

1.

Rasulullah ditawarkan susu dan arak, lalu Baginda memilih susu.

Rasulullah telah memilih dan menepati fitrah.

2.

Rasulullah melihat empat batang sungai di syurga. Dua daipadanya adalah sungai yang zahir ( sungai Nil dan sungai Furat ).

Risalah Islam akan menapak ke lembah-lembah yang subur di sepanjang Nil dan Furat dan penduduknya akan menjadi pembawa risalah Islam generasi demi generasi.

3.

Rasulullah melihat orang yang mempunyai muncung seperti muncung unta dan mereka memasukkan ke dalam mulut kepingan api lalu keluar semula dari dubur mereka.

Orang yang memakan harta anak yatim secara zalim.

4.

Rasulullah melihat orang yang mempunyai perut yang besar sehingga tidak dapat bergerak dari tempat duduk mereka.

Orang yang memakan riba.

5.

Rasulullah melihat orang yang di tangan mereka memegang daging yang baik sementara di sebelah lagi memegang daging yang busuk. Lalu dimakan daging yang busuk dan ditinggalkan daging yang baik.

Orang yang melakukan zina.

6.

Rasulullah melihat kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil ( buah ) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai.

Golongan yang berjihad fi sabilillah yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

7.

Rasulullah melihat sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan semula.

Orang yang berat kepala untuk tunduk dan sujud kepada ALLAH s.w.t..

8.

Rasulullah melihat orang yang hanya menutup kemaluan mereka ( qubul dan dubur ) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan lalu memakan bara api dan batu neraka.

Orang yang tidak mengeluarkan zakat harta.

9.

Rasulullah melihat seorang lelaki yang menghimpunkan seberkas kayu dan tidak terdaya untuk memikulnya, tapi ditambah lagi engan kayu yang lain.

Orang yang tidak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

10.

Rasulullah melihat satu kaum menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa.

Orang yang memfitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

0 ulasan: